הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל
פעילות מכון דש"א לשיפור הצעת חוק מקרקעי ישראל: מסמך מסכם ומסמכי עמדה מלווים. הצגת הישגי המכון בתחום זה לצד בעיות קשות שעדיין נותרו ברפורמה ואשר יש להמשיך לפעול לתיקונן.

במהלך השבועות האחרונים עסק מכון דש"א בחברה להגנת הטבע באינטנסיביות רבה בנושא הרפורמה במקרקעין.
המהלך שהובילה ממשלת נתניהו נועד למעשה לאפשר הפרטה גורפת של מקרקעי המדינה. הצעת החקיקה שהובאה לכנסת, במגמה להעבירה במחטף במסגרת חוק ההסדרים, אפשרה הפרטה ללא גבולות כאשר ההחלטות על היקף ההפרטה, מיקומה (ומי ייהנה ממנה) נתונות כולן בידי מועצת רשות המקרקעין הנמצאת בשליטה מוחלטת של הממשלה.
מרגע שנודע למכון דש"א על כוונת הממשלה לביצוע הרפורמה, כפי שהופיעה עוד בהסכמים הקואליציוניים של ממשלת נתניהו, החל המכון במהלך של בירורים ומגעים עם מובילי החוק מטעם הממשלה, השתתפות בישיבות וועדת הכלכלה של הכנסת שהובילה את החקיקה ולקיחת חלק מוביל בהתארגנות הציבורית הסביבתית- חברתית בכנסת ובמגזר השלישי נגד הצעת החוק.
שתי מטרות עיקריות הוגדרו לפעילות מכון דש"א בתחום זה:
האחת, ניסיון לעצור את המגמה של ההפרטה הגורפת בכלל, למנוע מצב של שליטה מוחלטת של הממשלה בהחלטות על ההפרטה ולעגן עקרונות מדיניות ומגבלות להפרטה בחקיקה;
השנייה, ניצול ההזדמנות של פתיחת הדיון במדיניות ניהול המקרקעין כדי לחייב על פי חוק את המדינה לכלול את נושאי הסביבה, השמירה על השטחים הפתוחים וערכיהם ו"גאולת הקרקע" לצרכים אלה כחלק מהמטרות והתפקידים של ניהול המקרקעין.
מאחר ומכון דש"א עוסק מזה שנים בסוגיה של קידום ניהול המקרקעין כמוצר ציבורי, נכנס המכון לדיון בנושא הרפורמה, למרות לחץ הזמן, תוך מוכנות והצטיידות היטב בתפיסות ברורות המגובות בעבודות ומסמכי עמדה.
בסיכום המהלך, ניתן לקבוע כי ההפרטה אמנם אושרה ואולם, החוק שעבר שונה בתכלית השינוי מההצעה המקורית, כשחלק חשוב מן הדרישות שלנו הושגו.
המסמך שלהלן מציג את פעילות מכון דש"א לשיפור הצעת חוק מקרקעי ישראל, תוך הצגת הישגי המכון בתחום זה לצד בעיות קשות שעדיין נותרו ברפורמה ואשר יש להמשיך לפעול לתיקונן.
מידע נוסף בנושא הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל ניתן למצוא באתר החברה להגנת הטבע.
מסמכי רקע ומסמכי עמדה מלווים:
• ייעול השימוש במשאבי הקרקע ושמירה על הנוף הפתוח, מסמך עמדה, הוגש לוועדת רונן, יואב שגיא, מכון דש"א 1996
• הצעה לרפורמה אגררית הוגנת, יואב שגיא, מכון דש"א, 1999
• שמירת השטחים הפתוחים החלום ושברו – החזון הציוני והשטחים הפתוחים, יואב שגיא, קרקע, ינואר 2004
• מסמך מדיניות וכלים לשמירה על שטחים פתוחים, ארגוני סביבה, סביבותכנון וחוב' 2003
• רכישת קרקע וזכויות בקרקע לצורך שמירתה כשטח פתוח, תומר גוטהלף, מכון דש"א, 2008
• שמירת השטחים הפתוחים – השלב הבא ניהול הקרקע כמוצר ציבורי, יואב שגיא, מקרקעין, ז/6 נובמבר 2008
• ניהול הקרקע בשטחים הפתוחים כמוצר ציבורי – ראשי פרקים ממצגות שהוצגו ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל ולמועצה 2007-2009
• השמירה על השטחים הפתוחים, ניתוח החלטות רשויות המדינה , מכון דש"א
– דוח לשנת 2005
– דוח לשנת 2006
– דוח לשנת 2007
• החלטה מס 1179 של מועצת מקרקעי ישראל, מרץ 2009
• בין רצוי למצוי – יחס רשויות המדינה לשמירה על השטחים הפתוחים, איריס האן, מקרקעין ינואר 2009
• הפרטה במקרקעי ישראל, מסמכי עמדה, מכון דש"א מאי – יולי 2009:
– מסמך עמדה של מכון דש"א בנושא הרפורמה (מאי, 2009)
– מסמך עמדה הכולל התייחסות להצעת החוק (יוני, 2009)
– תמצית מסמך העמדה (יוני, 2009)
–מענה לתשובות (ולשאלות) משרד האוצר כפי שמופיעים באתר המשרד (יולי, 2009)
• תמליל כנס חירום בנושא הרפורמה במקרקעין והרחבת סמכויות הות"ל